torsdag 26 november 2009

Julebröd ~ Christmas bread

Goda brödrecept är svåra att hitta, tycker jag. Därför blev jag extra glad när jag hittade detta bröd. Fyllt med godsaker som torkade aprikoser och plommon, valnötter, pepparkakskryddor och russin gör att det är supernyttigt och saftigt... och perfekt till julbordet, eller bara till fikat, med en god ädelost på och ett glas glögg till. Tro dock inte att du får ha det i fred för ungarna... Mina barn älskade det, trots att det är "konstig fyllning" i det, vilket de brukar vara så rädda för, hihi.

Blanda i en degbunke;
1 liter filmjölk, 1 msk bikarbonat, 1 dl torkade aprikoser, 1 dl russin, 1 dl torkade plommon, 3 msk sirap, 1 msk salt, 1 dl grovhackade valnötter, 1 liten påse blandade pepparkakskryddor (ca 2 msk),4 dl havregryn, 4 dl rågsikt och 4 dl vetemjöl.
Häll i en limpform som du klätt med bakplåtspapper.
Grädda i 180 grader i ca 1 timme, kolla sedan om du kan ta ur limpan, och eftergrädda den ca 15 minuter ytterligare utan form.
Låt svalna.
Receptet hittade jag hos Bagarstugan. Fast jag har bytt ut hasselnötterna mot valnötter, eftersom jag är tokig i valnötter..!
Kram
Mia
Y

46 kommentarer:

MormorRuthsAnn sa...

Hej goa vän!
Oj, vad du är duktig! Brödet ser helt underbart ut, måste var sååå himla gott. Jag är verkligen inte någon bakare, men ryck får man ju ibland. Skall spara detta recept och göra det när andan faller på. Tack för det!

Vilket ljuvligt hjärta du fick av Aina, vad duktig hon är....får nog kika in till henne....

Idag hittade jag liknande dina bokstavsstämplar på Clas Ohlson...blev såå glad!

Nu i helgen skall jag och Peter iväg till ett Country Side hotell som vi även var vid förra året. Äta gott och mysa!!!! Denna gången kommer jag definitivt visa bilder från detta vackra ställe.

Varm kraam Mia
Ann

Lisas torp sa...

Oj, vilket gott bröd!
Tack för receptet, det måste jag prova till jul!
Kram
Lisa

Weißer Vintagezauber sa...

Hello,
a tasty bread... with us in Germany the so-called fruits or apple bread.
A good night wishes you,
Elke.

Emmas utsikt sa...

Mums, verkar supergott! Kanske får tid att baka i helgen? Hmm hmm hmm...

God natt,
Emma

maría cecilia sa...

Hi Mia, I´m so glad you stopped by my blog and left a sweet comment. I would love to see your roses when my garden has faded away.
This cake looks yami, we also have same kind here for christmas, they are very good too.
Muchos cariños
María Cecilia

Hagbacken sa...

DET måste jag prova :) gud så gott det såg ut!

Kram Linda

Gypsy Purple sa...

This looks delicious!!

Hannis sa...

God morgon!
Mmm, det där lät gott!
Eftersom att det ligger på min lott att baka julbröd kanske det där kan vara något=))

Vilket sött hjärta i förra inlägget!

Ha en fin helg Mia//
Kram Hannis

Mitt hvite hus sa...

ÅÅ dette brødet så godt ut... herlig bilde...
Ønsker deg en fin dag..

Klem kerstin

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Mmm perfekt , goda brödrecept är alltid välkomna !
Det måste provas !
Ha en fin helg !
Kram/Lotta

Pysselpalatset sa...

hej och tack... det där receptet måste jag prova... ser himla gott ut. ha nu en god advent önskar Jeanette

Britt sa...

Tack för tipset, det lät gott. Måste testa till jul.

Kram Britt

Designe sa...

Det ser jättegott ut och så mycket fint du gjort med dina hyacinter nedan! Mysigt! Ha en trevlig adventshelg! Kram :)

sagolikflora sa...

Godmorgon!
Vilket gott bröd!!!! Det ska jag försöka göra, det är så saftigt med aprikoser o mustigt med valnötter i bröd.
Tack för ett kanonrecept!!!!

---<-@

bikim sa...

Looks delicious, dear Mia.
Happy wk,
Rosa

Annas skattkammare sa...

Hej Mia! Såå gott det låter brödet! Ska genast skriva upp och prova snart! =)
Trevlig helg!
Kram /Anna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Hej Mia!
Det där såg väldigt gott ut! Jag hade ett bra recept för många år sedan (på den tiden jag bakade litegrann)... men jag hittar inte det nu... Men nu kan jag ju prova ditt istället :))
Kram
Marie

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh vilken underbar bild på Lisbeths bröd!!! Hon är en fena på att baka, och hon är även min kompis privat så man har ju förmånen att få smaka hennes godsaker emellanåt: ) Hon bakar inte bara gott- hon är lika fantastisk som människa! Och du är go du med, och din blogg och dina bilder är ngt alldeles extra, som vykort! Ha en bra adventshelg bloggvännen! Mari.

Skogsdoft & havsbris sa...

Brödet låter sååå gott, tusen tack för receptet! Det borde man verkligen ta och testa, för vad är godare än härligt hembakat bröd? :)
Ha en fin adventshelg!

2,9-Marie sa...

Jag brukar baka ett liknande bröd. Det är gudomligt gott, och faktiskt väldigt enkelt eftersom det läggs i brödform och "sköter sig självt" ganska bra i ugnen. Ha en mysig första advent! Marie

Norregård sa...

Luktar nybakat!! Ser så gott ut!!
Ha en mysig första advent:o)
Kramar Malin

Evas Bloppis sa...

Åhh så gott det ser ut .Måste provas

Kram Ewa

Skatan sa...

Hej!

Trevlig med ett nytt recept. Jag gillar att baka men fastnar lätt i samma gamla hjulspår...

Önskar dig en riktigt fin helg.

Kram,

Anna

LOPPISLIV sa...

Mmmm så gott det ser ut, påminner om saffranbrödet vi åt hos Marie, ska genast skriva upp receptet och testa, lät himla gott med glögg och ädelost till. Supesött hjärta från Aina i förra inlägget. Ha nu en fin helg och Tack för gratulationen rara du. Kraaam Paula

Vita små hjärtan sa...

Hej!
Du det såg gott ut!!! Kanske man skulle pröva till jul!
Ha en fin advent!
Kram Agnetha

Bitte sa...

Vilket smarrigt recept! Jag som har pratat så länge nu om att vi ska börja baka mer bröd själva, kanske skulle börja med det här? Jag tror att H skulle gilla det skarpt... :-).

Hoppas du får en fin adventshelg!

Kram
Beatrice

Bitte sa...

Vilket smarrigt recept! Jag som har pratat så länge nu om att vi ska börja baka mer bröd själva, kanske skulle börja med det här? Jag tror att H skulle gilla det skarpt... :-).

Hoppas du får en fin adventshelg!

Kram
Beatrice

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Åhhh nu vattnas de i munnen guuu så gott de såg ut och med en kryddig ost... nä de måste jag ju bara pröva.. Önskar dig en trevlig advent... Kraaam kram Linda

MiaMaria sa...

Låter gott!!!!!

HA nu en riktigt härlig ADVENT!!!!
MiaMaria

Anna sa...

Mumsfilibaba!

Tycker om att kika in på din blogg då och då! Vackra bilder och vackra ord!

Har recept på en fantastisk björnbärs/blåbärssill om du är intresserad av fler nyheter till julen!

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Mia!
Vilket gott recept, har passat på att spara det på en gång! Har inte haft tillgång till internet på 3 veckor i och med flytten så jag passar på att ta igen bloggandet nu. Det verkar som om du hade en helt underbar helg med Marie och Ann, så fint pyssel ni gjorde. Blev nästan grön av avund när jag läste att ni hade fått besöka Atmosphere i lugn och ro, den butiken är verkligen ett himmelrike och Ingrid är ett stort charmknippe! Om du kommer upp till Stockholm så skall du passa på att besöka Per som har butiken Knut&Svea, Stockholms egen variant av Atmosphere, bra att ta till när abstinensen slår till *fniss*.
Hoppas att du får en vilsam 1:a advent,
kram Maria

Mamma C sa...

Mumsfilibabba, säger jag. Tack så mycket för receptet. Det ska provas här hemma. Låter gott och ser mycket gott ut. Sedan så enkelt att göra med.
Ha en fin advent.
Kram Mamma C

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilket härligt julbröd, och såna recept gillar jag. Bara röra ihop, det skulle vara gott till frukost idag. Men ska prova nästa helg.
Ha en fin adventssöndag
Goa kramen
AnnaMaria

Karin Krut sa...

Visst är det lustigt att barn kan vara så rädda för fyllningen i bröd ;) Det ser verkligen gott ut så jag ska nog prova det i alla fall.. kanske kan jag lura Lasse att smaka lite, han brukar smaka allt med gott mod :)
Ha en skön första advent
Kram Karin

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Hallå Blanka!! Oj de där ska ja skriva av och göra.. såg såå gott ut.. önskar dig en trevlig advent massa kramar sussie

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Hallå Blanka!! Oj de där ska ja skriva av och göra.. såg såå gott ut.. önskar dig en trevlig advent massa kramar sussie

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Låter riktigt mumsigt, det ska jag prova.

Anci sa...

Tack för receptet ! Det ska jag prova om det är så smaskigt :)

Kram
Anci

Ullis/Leva på landet sa...

Låter verkligen gott. Nu blev jag sugen på lite brödbak.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Emelie sa...

Mmm - låter riktigt gott! Dett är så himla lyxigt med hambakat bröd och sååå gott!
Önskar dig en trevlig 1:a advent!
kram Emelie

Solsjö - Under en vind sa...

Låter verkligen gott och värt att prövas!

Hoppas att allt är bra med dig!:) Å att helgen varit mysig!

Kramis!

Inspiration i vitt sa...

Hej min vän, du är att en riktig huslig gumma du som bakar så gott och gör mysigt för alla i din familj mmmmmmm. Kramar i massor/Ingela.

Floristmästarna sa...

Åhh ett så gott bröd, de måste jag baka!
Du har så härliga bilder på din blogg!
Ha en fin första-advent-vecka:)
/Eva

erica sa...

Hej hej! Kikar in igen och lämnar ett avtryck...Nattuggla som man är så sitter man uppe och surfar trots att man borde sova, haha. Gillar din blogg. Var mest det jag ville säga=)

kram Erica

Vit som snö sa...

Mums! Det påminner om ett bröd vi gör men vi har inga plommon i däremot har vi linfrön o lite annat. Ska prova ditt bröd, kanske man byter favorit;)
Kram Cilla

Lisbeth sa...

Men kära du!
Vad fint du gjort och vad kul att det uppskattas av alla i familjen!

Ha en skön helg!

Lisbeth