tisdag 12 januari 2010

Favoriter del 2 ~ Favorites part 2

Oj vad härligt att få så fin respons på förra inlägget "Projekt Kök"! Nu känns det som man fått extra energi att hugga tag i projektet!!! Vi har valt ut diskbänk (i porslin, till min stora lycka), och ett Smeg-kylskåp (yes!) och.. ja.. ni får se allt eftersom!
Men nu till dagens inlägg, som är del två i min lilla serie som jag startade för nån vecka sedan. Denna veckan handlar det om en storfavorit, jag älskar ju allt som har med bokstäver och text att göra...
Kalligrafi.

Ett pågående målarprojekt. Jag målar med vit färg på en mörk bräda, det blir lite annorlunda. Jag vet inte riktigt vad det skall bli... Jag tror att jag gör ett minibrickbord att sätta på armstödet på soffan, där man kan ställa en kopp te och en kaka, eller mini pc:n...


När jag skriver på papper använder jag helst breda stålpennor och bläck. Även om man kan printa ut vilken text som helst på datorn nuförtiden så tycker jag det blir lite charmigare med handskrivna inbjudningar och andra dokument. Om man inte har breda stålpennor kan man ta en vanlig snickarpenna och vässa den så att den får en bred, rak framkant och skriva sin text, sedan kan man fylla i med svart tuschpenna.
Kram
Mia
-Y

PS Om du vill se del 1 i min serie, Gamla spetsar, så klicka här!

50 kommentarer:

Chrissy...The Apothecary Shop sa...

Mmmmm...I see we have alot of the same "favorites", your photos are splendid!! Enjoy your week Mia!

Welanders.Com sa...

Åh vilken otrolig inspirationskälla du är! Du borde få ett pris.=)
Nu vill jag också börja skriva fina ord!

Kram på dig!

savvycityfarmer sa...

i adore the "B" template ... I bought a vintage letter B today ....

everything is lovely here

LantlivsAnette sa...

Ohhh vad fina saker du har..och så himla spännande med köket..vi får se om vi snart kan sätta igång med vårt kök...jag längtar såååå..och vet du..ett underbart Smeg kylskåp är redan införskaffat här, det står i garaget..snacka om att jag börjar i fel ände..hii..hii..
Vilken färg har du valt på kylskåpet ? Jag tog creme..
Ha det gott vännen
Kraaam Anette

Laura @ 52 FLEA sa...

Hi Mia,
I love calligraphy too...beautiful post and images!
Take care, Laura

Kristin sa...

hi~
i found you by way of tracey at french larkspur! i seriously spent all day browsing through your blog and i am in awe! you are truly amazing and have such a beautiful place...
i will be checking in often!
thank you so being such and inspiration!

kristin
faded prairie

Mitt hvite hus sa...

MMMherlig bilder..og kalligrafi kunne jeg tenkt å lære... liker å skrive...


Nå skal jeg kikke på del 1..

Klemmer Kerstin

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej !!!

åå så mysigt köket kommer bli...ska bli spännande att följa ert arbete...

Läckra favoriter du visar....mums för ögonen...!

ja du du har så rätt så, jag virkar till tv-programmen..hihiii.Halv liggandes i soffan med Ebbe på magen..hihiii..ska försöka fota detta...

Kramizz söta du !
Nilla

Théa & Linnéa sa...

Vilket bra tips, på penna! Det måste jag prova! Önskar ag hittade en kurs i Kalligrafi, en grund, en helg i vår eller sommar. Hör du talas om någon sådan så får du gärna skvallra, för jag vill verkligen försöka för det är så vackert. Håller med om skillnad mellan dataskrift och handpränt.
Tack för inspirationen!
/Karin

hagagården sa...

Hej underbara bilder och vacker text.
Kram
ninni

n o r d i n g å r d e n sa...

Du är bara fantastisk Mia, textar så himal snyggt att det inte är klokt! Vackra bilder & coalleg gör du också! Ha det bra i kylan! Mari.

Norregård sa...

Underbara bilder!! Du är så duktig och kreativ!! Måste titta på bilderna igen!!
Ha det gott!!
Kram Kram Malin

Unknown sa...

Så fina saker du har gjort! Det ä kul med text på saker o ting. Tack för tipsen!! Ha det gott. Kram Lenita

[ c o y o t e ] sa...

Vilken underbar blogg du har!!
Fantastiska bilder i ett såå vackert hem. Å va du tecknar bra.. Höll med på med det ett tag men har tappat det igen. Men jag har kvar mina böcker och köper en penna då och då.. Köket låter ju spännande ni håller på med ska bli kul att få se det sen..

Tack snälla för att du delar med dig av ditt vackra och dina kunnigheter.

Kram Mia

Home and Lifestyle sa...

Success with the new kitchen! Nice post about letters!!

Warm regards, Ingrid

Vita små hjärtan sa...

Hej Mia!
Å så spännande med köket, med din smak och stil kommer det bli alldeles underbart!!!!!
Kul med kalligrafi.....
Ha en bra dag!
Kram Agnetha

gamla skolan sa...

Ja, håller med dig , kalligrafi är så vackert ! jag älskar även allt med siffror på . Hittar jag gamla saker med siffror på , så är min lycka gjord !! Ska bli så spännande att se ert kök . Vi har också smegkyl och porslinsvask . Just kylen njuter jag av att se varje dag ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Designe sa...

Så vackra texter! Låter jättefint med textningen du gör nu! Ursäkta en dumbom men vad menar du med stålpenna? Kram :)

Erika sa...

Great photos, great favorites (the truth is, I cannot decide upon whether i can choose one as a fav from your posts...I love everything. Huge fan! That I am! :))
Have a great week Mia,
bisous, Erika

vardagsvitt sa...

Hej
Ingenting går upp mot handskrivna brev & kort.
Jag gör oxå gärna det istället för tex. julklappsadresser som ändå är alldeles för små för all text man vill skriva.
Men så proffsigt som dig...nääää!
Vore roligt att gå en kurs så man kunde lära sig lite mer.
Ha det gott och så spännande att se erat köksprojekt!
Kram Marith

Sköna o Gröna Ting sa...

Oj då.., här bjuds det på lite tips om textning på papper, har undrat hur ni får till det???
Tack för tipset Mia....

Visst är det roligt att snickra och fixa själv, man blir så sablans stolt över det man lyckats åstadkomma:)
Pyssla på Mia, gillar att se allt vackert du gör!!!

Kramar till dig
Marianne

Anonym sa...

Så kul med köksprojektet! Ska bli spännande att följa det och se slutresultatet.

Vackert med kalligrafi! Höll på med det när jag gick på Handelsskolan men det var länge sen.

Ha en fin dag!

Kram Renate

Vintage House sa...

härligt med kalligrafi har försökt men har inte haft tålamod. Underbara bilder och ser framemot köket:) kram

Malin - I min trädgård sa...

Först och främst - vilken snygg header Mia!

Sedan håller jag verkligen med dig - det är så mycket vackrare med det handskrivna... mer känsla. Men jag skriver inte vackert... skulle vilja gå en kurs eller liknande i kalligrafi, för det blir verkligen vackert. Kanske en dag...

Ha det bra!

Kram M

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhhh Mia, jag får en klump i halsen - av lycka!
Vackert, inspirerande, underbart........
Så fin header du gjort.
Ha det så bra nu och ta väl hand om dig min vän!
Kram Mia

Helen sa...

Hej!
Herre gud vad du är dukdig, jag är urdålig på att skriva och som tur är syns inte på datorn.
Kram/helen

Lisas torp sa...

Så duktig du är! Jag har provat och tycker det är jättesvårt att få det sådär flytande och avspänt liksom. Kände en gång en tjej som var proffs - hon hade utbildat sej i England i flera år...en hel vetenskap detta, men jisses, så kul det vara att bara TITTA på när hon skrev!
Det är verkligen fascinerande!!!
Tack för tipsen med pennorna och för de vackra bildern!
Kram
Lisa

Änglahem sa...

Hej Mia,

Tack för titten! Blev så glad när jag såg att du "hittat" mig, med tanke på blogadressen som blogger tydligen tyckte borde ändras!*grrr*

Nåja...vad spännande med köksprojektet...Smegkyl....*dreglar här*tihi*....kommer alla gånger bli toppenbra, är du inblandad kan det inte bli något annat!

Blev "dödligt" förälskad i dina fönster här nedanför!!!!!! Stort vill ha begär satte in*fniss*.

Må så gott goa Mia,
Kramar, Ulrika

Whatever Is Lovely sa...

Hi Mia! Love this post! Everything is so Beautiful on your Blog! I enjoy reading!

Big Hugs ~ Teresa

maría cecilia sa...

Hola Mia, so many beautiful posts since I haven´t been around your blog, everyone is so delightful!!!!
It´s such a pleasure been here at your beautiful blog, thank you.
Muchos cariños,
Maria Cecilia

. sa...

Åh, spännande. Låter som du tagit kalligrafikurser och sånt. Jag har bara lånat böcker på bibblan, men lärde mig en hel del på det. Sugen på att gå en kurs, faktiskt. Ha det bra!/Camilla

Millas hem sa...

Hej Mia!

Snälla skicka din mailadress till mig så är du gullig, jag kommer ingenvart när jag klickar på "email me"!

Kram

Unknown sa...

ganz ganz schön ist das ! herzlich Kathrin

lottens vita och gröna sa...

guuuuuuu så vackert du skriver mia, håller med inget datapritat slår det handskrivna!!!
ljuvliga bilder att gorysa till!
varmkram i kylan lotten

Sjabbig men chic sa...

Men åh! Vad du är duktig! Hur vackert som helst!

kram Lisa

Inspiration i vitt sa...

Hej min söta vän,
ojojoj vilket vackert fönster du ska få i ditt kök.
Kommer med spänning och glädje följa det projektet.
Jag vet hur lång tid det tar att bygga ett kök och det gäller att ha tålamod,
men allt går som en dans när man ser hur det ena fina efter det andra kommer på plats.
Det är så roligt att följa din inspirerande serie och dina bilder älskar jag. Kramar i massor/Ingela.

Marie sa...

Go kväll!

Önskar sååå att jag också hade lite talang när det gäller att texta fint. Du är fantastiskt duktig Mia, ljuvliga bilder!!!!!

Jo, Veras tandläkarbesök avlöpte väl. Visserligen totalvägrade hon att sätta sig i tandläkarstolen, men hon öppnade iallafall munnen, hihi.

Nä, dags att sova! Ska upp tidigt och jobba imorgon!

Kram Kram
Marie

vosgesparis sa...

I think like many others I was looking forwad to this little drawer ;) I soo love the Rue de la Fontaine stencil on wood! And your idea of using a carpenter's pencil is just so clever!
Have a nice week ;)
desiree

Draffin Bears sa...

Hi Mia,

I love all your photos and what beautiful work you do.
I too, love doing Calligraphy work and have done invitations for friends.
I hope that you are having a wonderful week.

Hugs
Carolyn

Kjeruben sa...

Herlige bilder.. som vanleg ;-)
Her er det ikkje tålmodighet nok til å pirke med slikt sjølv... he he... og så blir dei skeivt.. og eg må byrje på nytt... Men godt skrivaren er der for oss da ;-)

Skogsdoft & havsbris sa...

Så duktig du är med både penna och pensel i handen, du skriver så vackert! Och det är sant som du säger, det blir en helt annan känsla med handskrivna kort, inbjudningar osv.
Ert köksprojekt låter jättespännande, fönstret du visade är ju bara så pampigt! Ska bli roligt att se hur projektet framskrider! :)
Ha en fin fortsättning på veckan!

Jennifer och Linnéa / Sweetnothing sa...

svar: Åh men tack så himla mycket fina du!
Kram

Maria sa...

What a wonderful an lovely Blog. I will spend mutsch time here. Lovley Greetings Maria

The Flying Bee sa...

Hi Mia!

I love your blog! Your photos are amazing!

~Adrienne

Anci sa...

Hej !
Jag håller med. Bokstäver och text är vackert och kan användas på många sätt.

Kram
Anci

Anonym sa...

åh vilken vacker introbild du nu har ändrat till, den känns helt rätt....
//Mvh Marie

Annas skattkammare sa...

Hej Mia! Gud så duktig du är på att texta i alla varianter! Och era köksplaner då- alltså det kommer bli så fint! Och liiite avis e jag allt- jag drömmer om hur vårt kök kommer se ut någongång minst tre gånger om dan känns det som!
Kram /Anna

Pillan sa...

Vilka otroligt vackra bilder, man blir så inspirerad när man tittar på dom. Vilket projekt köket blir men med dom fönstren måste det bli så vackert. Kommer att följa din blogg med spänning!

ha det gott!
pillan

Made in Persbo...Carina sa...

Så vackert du textar!
Härligt inspirerande bilder också!
Jag har själv textat kalligrafi en gång i tiden men jag fick aldrig in den rätta knycken kan man säga.

Kraaam!
Carina

yanmaneee sa...

longchamp handbags
supreme new york
nike shoes
jordan shoes
nike air max
air max 270
yeezy boost 350 v2
curry 5
curry 6 shoes
michael kors outlet online